Fluktuáció és toborzás-kihívás a kereskedelemben, FMCG-szektorban Munkaerő-piaci timeline: honnan hova tartunk?
– Mi a helyzet most a munkaerő-piacon? A munkaerő kevés, vagy nem
hatékony a meglévő munkaerő? Hol a legnagyobb hiány a kereskedelemben,
mi okoz legnagyobb gondot az élelmiszergyártásban?
TOBORZÁS, FLUKTUÁCIÓ
Ismerni kell a munkavállalók problémáit, ahhoz, hogy felfigyeljenek ránk
– Milyen állást keresni ma Magyarországon a munkavállalók szerint?
Mitől szoronganak az álláskeresők? Mi okoz nekik a legnagyobb problémát a
munkakeresés közben?
Hogyan kell hatékony álláshirdetést írni? – Mi érdekli az álláskeresőt? Milyen szavakat, kifejezéseket használjunk, és mit kerüljünk a vonzó álláshirdetésben?
Best practice! Lépjünk ki a megszokott keretekből! Váljunk potenssé! – Meghökkentő gyakorlati módszerek a toborzásra. Ott kell jelen lenni, ahol a potenciális munkavállalókat tényleg megtaláljuk.
Best practice! Hogy ébresszük fel a szunnyadó (munka)erőt? – Program a megváltozott munkaképességűek bevonására
Egyre több pofon a munkaadónak – Miért mennek el a munkavállalók?
– Gyorsul a fluktuációs spirál. Egyetlen év alatt 36-ról 41 százalékra
ugrott az átlagos fluktuáció (2018-ról 2019-re). A fluktuáció optimális
szintje átlagosan 7-11 százalék között mozog! Mindez 12 százalék felett
komoly veszteséget okoz, 30 százalék felett pedig azonnali beavatkozás
szükséges. Mit lehet ellene tenni?
KIVÁLASZTÁS
Hogyan válaszd ki a vágyott munkaerőt?
– avagy hogyan lásd meg a jelentkezőben a lelkes kereskedőt, a kitartó
melóst? – Számos interjúztatási és előszűrési technika létezik, amely
megkönnyíti a megfelelő alkalmazott kiválasztását a grafológiától – a
különböző tesztekig. Milyen interjúztatási módszerek léteznek? Mi lehet a
számunkra alkalmas módszer? Személyes, vagy telefonos? Hogyan érdemes
hozzáfogni a különböző munkakörökre megfelelő alkalmazottak
kiválasztásához?
MOTIVÁCIÓ, MEGTARTÁS
Storytelling! A beépített főnök… Amikor a beosztott és a főnök helyet cserél! A
közelmúltban kísérleti jelleggel néhány cég vállalatvezetője „álruhába
bújva” megtapasztalhatta, vállalatánál milyen a kékgallérosok mindennapi
élete. Megváltozott-e szemlélete? Milyen tanulságokkal ült vissza a
főnöki székbe?
Storytelling! Föntről le, lentről fel
– Egy ember, aki vezérigazgatóból lett árufeltöltő. Mi az, ami föntről
másként látszik? Hogyan csinálná másként, ha újra vezetői székbe ülne?
Van-e esély összehangolni a cégmenedzsment elvárásait a dolgozói
érdekekkel?
Kerekasztal-beszélgetés! Tartsd meg a kulcsembereidet!
– A kulcsemberek megtartása kulcskérdés. A tehetséges kollégák
megtartása mindig kihívás a vezetők számára, mivel a jó munkaerő a
konkurencia érdeklődését is felkelthetik. Mit tehet a vezető, ha
szeretné a legjobb kereskedőjét, legszorgalmasabb dolgozóját megtartani?
Elég, ha időről-időre elismerjük őket? Hogyan motiváljuk őket, hogyan
erősítsük a hűségüket? Meddig ér a karrierlépcső?
Az alfától a veteránig
– Korcsoporti motiválás és generációk közti harmonizálás Mindig
fokozott kihívást jelent, ha több generáció dolgozik együtt. Az
életkortól független – vagy pont attól függő - erősségek miatt fontos,
hogy szinergia alakuljon ki a generációk között. A generációs
különbségekből fakadó konfliktusok megnehezíthetik egy munkahely
kommunikációját és eredményességét. A szakadékok a kulturális, a
munkamotivációs, a kommunikációs, a szocializációs különbségek miatt is
mélyülhetnek. Melyek a korcsoporti jellemzők? Hogyan változik az
inspiráció, a motiváció és azt ösztönzés a különböző generációknál?
Hogyan tartsuk meg a Baby boomert, az X- vagy az Y - generációs
munkavállalókat?
HATÉKONYSÁGNÖVELÉS, VERSENYKÉPESSÉG MEGŐRZÉSE
Ne féljünk a technológiától! Nem kell mindent emberi munkaerővel megoldani.
Hogyan hat egymásra a technológiai fejlődés és a munkaerőpiaci helyzet?
– Hatékonyságnövelés és emberi munkaerő kiváltása a munkaerőpiacon. A
kereskedelemben és az élelmiszeriparban a versenyképesség megőrzésének
legfőbb záloga a hatékonyság növelése lehet. Ennek legjobb eszköze az
automatizáció, a technológiai fejlesztés. Egy tanulmány 49%-ra teszi
Magyarországon azokat a munkatevékenységet, amelyeket automatizálni
lehet, azonban a kereskedelemben, ez a szám még magasabb lehet, ahol
nagy számban találni monoton, ismétlődésre épülő folyamatokat. Milyen
eszközök állnak jelenleg rendelkezésre? Melyek azok a tevékenységek,
amelyekben a leggyakrabban automatizálnak? Mi az, amit nem használnak ki
a hazai cégek? Merre tart a fejlesztések iránya és miben érdemes
gondolkodnia egy gyártó, vagy egy kereskedő cégnek?
|