A Szállodaszövetség budapesti régiójának október 17-i ülését immár hagyományosan az ilyenkor zajló HOVENTA és Business Travel Show helyszínén, a HUNGEXPO vásárközpontjában tartottak. Kovács István, az MSzÉSz titkára rövid összefoglalójában ízelítőt adott a szövetség aktualizált és kibővített lobbianyagául szánt háttértanulmányából, amely a napokban került fel a
www.hah.hu oldalra, nem csak az elmúlt öt év folyamatainak elemzésére, a piaci helyzet értékelésére vállalkozik, de javaslatokat is megfogalmaz a szállodaipar számára a válságból való kilábalására.
Ami 2011-es és az idei évi fővárosi szállodai mutatók alakulását illeti, bár mutatkozik némi pozitív elmozdulás mind a külföldi vendégéjszakák (+14,5%), mind az átlagár (+3,6%) tekintetében, ezek mértéke azonban még mindig igen szerény ahhoz, hogy ellensúlyozni tudja az augusztusig tapasztalt 6%-os infláció, illetve az euró/forint árfolyamgyengülés hatását. A REVPAR mutatók alakulását figyelve látható, hogy az emelkedés (össz REVPAR:+6,7%) abszolút nyertesei a háromcsillagos szállodák voltak (+15%), ez egyértelműen a Malév-csőd következtében előállt átszegmentálódás következménye.
A MSZÉSZ által megkérdezett fővárosi hotelek visszajelzései szerint ugyanis például mintegy 5-10%-kal csökkent az egyéni üzleti utazó forgalom, míg a MICE-piac számainak 20-25%-os drámai visszaesését jelezték vissza a szállodák. A szabadidős egyéni (+15-20%), illetve a csoportos leisure szegmens (+10-30%) egyidejű bővülése azt jelzik, hogy az idei év javuló forgalmi mutatói egy gyengébb vásárlóerejű szegmens növekedésének köszönhetőek. A szállodaipar kilábalására tett szövetségi javaslatok egy új szemléletű turizmusfejlesztési stratégiát tartanak szükségesnek, mely a főváros turizmusának kiemelt fejlesztését célozza, továbbá egy teljesen új szemléletű szállodafejlesztési politikát tesz szükségessé a szövetség szerint. A javaslatok az önkormányzati adók csökkentésének szükségességét, az áfa mérséklését, a hitelfeltételek javítását, továbbá a Liszt Ferenc Repülőtér erőfeszítéseinek támogatását tartják különösen indokoltnak az új légitársaságok Budapestre hozatala érdekében. A magyar főváros piaci pozícióinak megerősítése érdemi marketing nélkül elképzelhetetlen: ebben az idegenforgalmi adóhoz (ifa) adott állami kiegészítésnek óriási a szerepe. Megoldásra vár a korábban fővárosi ifából finanszírozott marketing hiányának problémája: a tavalyi ígéretből, miszerint a kerületek által eltérített ifa 25%-át ilyen célra átengedik, a mai napig nem valósult meg semmi.
Mint Kovács István rámutatott, a költségvetés kiegyensúlyozására a napokban bejelentett intézkedések éppenséggel nem ezek irányában hatnak. Emlékeztetett az iparűzési adó várható emelésére és a cafetériarendszer adóterhének további növelésére vonatkozó tervekre.
A budapesti szállodások fórumán előadást tartott a Budapest Airport járatfejlesztéseiért felelős vezetője, Patrick Bohl, aki szintén érintette a Malév-csőd következményeit. Az utaslétszám szerencsére csekély mértékben mérséklődött, s a tavalyi nyári menetrendi úticélok 91-es száma is csupán 90-re csökkent, óriási erőfeszítésekkel sikerült tehát a nagyobb visszaesést elkerülni, sőt a nyári menetrendben például több nyugat-európai úti cél volt érhető el Budapestről, mint tavaly. Bár a magyar főváros turizmusa volumenben nem veszített a Malév kiszállásával, a low cost légitársaságok dominanciája miatt az utasok összetételében jelentősen megnőtt szabadidős motivációjú utasok száma, derült ki például a Budapest Airport által végeztetett nagyszabású kutatásból. Mindez alátámasztja az átszegmentálódás veszélyeire utaló szállodaszövetségi aggodalmakat.
A szállodások meghallgathatták továbbá a Budapesti Közlekedési Központ munkatársainak prezentációját a főváros közlekedését érintő várható fejlesztésekről, illetve Gerendai Károlynak a Sziget Fesztivál és a turizmus kapcsolatát bemutató előadását.
Utolsó napirendi pontként döntés született Kollin Gergely, a Novotel Budapest Danube igazgatója jelöléséről az Év Szállodása díjra.
A BTS idején tartott Egészségügy és Turizmus című szakmai konferencián Horváth Gergely a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgató-helyettese a cég céljai és feladatai mellett megemlítette azt is, hogy nemsokára az egészségturizmus lesz a fő utazási motiváció, ezért nagy hangsúlyt kell fektetni erre a területre. Elmondta: tavaly a hazánkba érkező páciensek 83 százaléka fogászati kezelésekre látogatott el hozzánk, 10 százalékuk pedig a szépészeti szolgáltatásokat vette igénybe. „A vendégek azért látogattak el hozzánk, mert itt olcsóbban kapták meg a kezeléseket. A megkérdezettek 93 százaléka pedig visszajönne Magyarországra” - fűzte hozzá a vezérigazgató-helyettes. (Forrás: MTI, Turizmus Panoráma, Orientpress, 2012.10.16-20.)