A Magyar Turizmus Zrt. a gasztronómiai szövetségekkel együttműködve 2013-ban – a néphagyománytól eltérően – kivételesen nem a hamvazószerdát követő csütörtököt jelölte ki a magyar gasztronómiát népszerűsítő akcióra, mivel az épp – az étterembe járás szempontjából szintén népszerű – Valentin (Bálint) napra esik. Ezért is lett a neve Farsangi Torkos Csütörtök. A magyar néphagyomány és szokásrend egyik kiemelt jelentőségű időszaka a farsang. Ez a húsvétot megelőző, vízkereszttől hamvazószerdáig tartó, váltakozó hosszúságú időszak számos érdekes, már-már elfeledett népszokásnak ad teret. Ilyen például a farsang elejét jelző "regélő hétfő" vagy a "farsang farkát" jelölő három jeles nap, a húshagyókedd, a hamvazószerda és a Torkos Csütörtök. Az egyik ilyen népszokás felelevenítésével, a hamvazószerdát követő Torkos Csütörtök újjáélesztésével szeretné a Magyar Turizmus Zrt. ráirányítani a figyelmet a hagyományok csodás tárházára. Torkos Csütörtökön – annak ellenére, hogy a húsvéti 40 napos böjt kezdetét jelentő hamvazószerdát követően ünnepeljük – ismét szabad volt húst fogyasztani, sőt bizonyos területeken a csütörtöki torkoskodás "kötelező" volt, már csak a farsangi maradékok elfogyasztása céljából is.
Az ország egyik legjobb étterme, a balatonszemesi Kistücsök tulajdonosa, Csapody Balázs tavaly szkeptikus volt, s mint mondta: "A látszat csal, a jó szándékú akció időközben félrecsúszott, ugyanis a Torkos Csütörtök lényege nem az egyszeri, olcsó, korlátlan eszemiszom lehetősége, hanem a gasztronómiai újdonságok, az éttermek bemutatása kellene hogy legyen jelképes áron..."
Kovács László, a Magyar Vendéglátók Ipartestületének elnöke ugyancsak tavaly úgy vélte – bár már jó ideje nem készült hivatalos felmérés – évről évre romlik a helyzet, a vendéglátó-ipari vállalkozások többsége számára már valóban a lét a tét. A "torkos" mozgalom hatására egyre több étterem kezd hasonló akciókba év közben, s különböző promóciókkal, kedvezményekkel igyekszik visszatérésre csábítani vendégeit. Minden 100 étteremből 70 jóval kedvezőbb, további 25 kedvezőbb vendégforgalomról adott számot, mint ahogy ez egy átlagos februári napon várható. A realizált bevételek tekintetében – a nyújtott kedvezmények ellenére is – pozitívan nyilatkoztak: az éttermek 40 %-a számára a bevételek jóval kedvezőbben, további 47 %-a számára kedvezőbben alakultak ezen a napon. Teltház miatt az éttermek 56 %-ának kellett visszautasítania vendégeket Torkos Csütörtökön.
A Torkos Csütörtök akciót a Magyar Turizmus Zrt. promóciója (90 %) mellett, tavaly a korábbiakhoz hasonlóan a válaszadó éttermek több mint fele (55 %) önállóan is hirdette. A vendéglátóhelyek leggyakrabban saját honlapot, helyi médiumokat (nyomtatott sajtó, TV), szórólapot, figyelemfelkeltő/megállító táblát, saját plakátot, direct mail akciót és online hirdetést használtak. Volt, aki egész éves gasztronómiai sorozatának keretébe illesztette az akciót, többen pedig a közösségi oldalakat emelték ki, illetve a törzsvendégek személyes értesítését. A közösségi oldalak és általában az online eszközök térnyerése egyértelműen megfigyelhető az elmúlt évek során. (Forrás: HVG.hu, 2013.01.03. és Eventer archívum)
|