A Magyar Turizmus Zrt. a gasztronómiai szövetségekkel együttműködve 2013-ban – a néphagyománytól eltérően – kivételesen nem a hamvazószerdát követő csütörtököt jelölte ki a magyar gasztronómiát népszerűsítő akcióra, mivel az éppen – az étterembe járás szempontjából szintén népszerű – Valentin (Bálint) napra esett. Ezért is lett a neve Farsangi Torkos Csütörtök. A magyar néphagyomány és szokásrend egyik kiemelt jelentőségű időszaka a farsang. Ez a húsvétot megelőző, vízkereszttől hamvazószerdáig tartó, váltakozó hosszúságú időszak számos érdekes, már-már elfeledett népszokásnak ad teret. Ilyen például a farsang elejét jelző "regélő hétfő" vagy a "farsang farkát" jelölő három jeles nap, a húshagyókedd, a hamvazószerda és a torkos csütörtök. Ez utóbbi népszokás felelevenítésével igyekszik a Magyar Turizmus Zrt. ráirányítani a figyelmet a kulináris hagyományok csodás tárházára.
Az idén az éttermek negyede volt budapesti, s a gazdagabb nyugat-dunántúli régió adta a résztvevők 13 %-át, s érdekes módon utánuk az észak-magyarországi és a dél-alföldi 10-10 %-át, majd 7 %-kal az Észak-Alföld, s utána a balatoni régió következett. A Turizmus Zrt. szakembere a Napi Gazdaságnak hangsúlyozta, hogy az idén már csak azok csatlakoztak az akcióhoz, amelyek a hosszú távú célt, nem pedig az azonnali bevételszerzési lehetőséget tartják szem előtt. A tapasztalatok szerint a Torkos Csütörtökön a vendéglátóegységek túlnyomó többségénél nemcsak a forgalom emelkedett, hanem a bevételük is növekedett egy átlagos naphoz képest, az 50 százalékos kedvezmény ellenére. 2013-ban a rendezvény honlapján tízezer foglalás érkezett, ebből 7600 volt sikeres. Most másodszor csatlakoztak az éttermekhez szálláshelyek is, amelyek január 31. és február 3. között szintén kedvezményes ajánlatokat nyújtottak. Ezúttal száz szálláshely jelentkezett, közülük többen meg is hosszabbították akciójukat. (Forrás: Napi Gazdaság, 2013.02.04.) |