A PROMO DIREKT már ötödször készítette el szokásos év eleji kutatását, amelynek eredményei továbbra is megegyeznek a korábbi évekével, - mondta Dr. Szentirmay László ügyvezető A félmilliárdnál nagyobb árbevételű cégek harmadát, 3.200 vállalatot keresték meg, érdeklődve rendezvényszervezői szokásaikról, illetve az idei tervekről. A Promo Direkt Marketing és Piackutató Kft. vezetője hozzátette, hogy ezúttal a korábbi évek listáiról csak azokat hívták fel ismét, amelyek érdekeltek a rendezvényszervezési területen. A tavalyihoz hasonlóan a cégek kétharmada szervez jelentősebb rendezvényeket. Az idei felmérés ezen ?érdemi? cégeinek 70 %-a ?új?, vagyis nem szerepel a tavalyiak között. A végül is részletes interjút adó 2.110 vállalat több mint fele fővárosi vagy Budapest közeli cég. Az ezer ?nem érdemi? vállalat névsora (alap és személyi adatai) is rendelkezésre állnak, hiszen azt is hasznos tudni, hogy kiket nem érdemes megkeresni?
A részletes interjúkból megállapítható, hogy:
a rendezvények fajtáját tekintve a válaszolók 58 %-a rendezett tavaly valamilyen fogadást, partyt, vacsorát, 21 % kiállítást, bemutatót, 14 % ügyféltalálkozót, promóciós rendezvényt, 11 % kongresszust, konferenciát és 10 % különböző tréningeket, csapatépítést.
A költségvetést vizsgáló kérdésre 57 % válaszolt és ebből kiderült, hogy közülük 41 % csak kisebb összeggel (< 500 e Ft) gazdálkodik, majdnem ugyanennyi: 45 % tartozik a ?középmezőny?-be (500 e ? 5 mó) és 13 % (vagyis 135 vállalt) van a felső szegmensben (ahol > 5 mó Ft-ot költenek).
A PROMO DIREKT megkérdezte, hogy milyen produkciók, látványelemek arattak nagy sikert. A válaszok rendkívül széles skálán mozogtak: a hagyományos produkciók, a bűvészek és régebbi táncdalénekesek (Demjén, Fenyő, Korda, Koós) mellett a komolyzene vagy a jazz és az utóbbi évek hazai sztárjai (Cotton Club Singers, Four Fathers, Marót Viki vagy a megasztáros döntősök) arattak nagy sikert, továbbá külföldön is ismert előadóművészek (Edvin Marton). A jókedvet sokszor az elmaradhatatlan humoristák (Bagi-Nacsa, Irigy Hónaljmirigy, Fábry Sándor, Bajor Imre) biztosították. A nem hagyományos produkciók sorában említettek modern akrobatákat, kaszkadőröket, mazsorett tácosokat, vagy éppen mixer-show-t, csoki szökőkutat, középkori kocsmát, birkanyírást és a ?rongyrázós? rendezvények végén persze nem maradhat el a tűzijáték.
A felmerült nehézségekkel kapcsolatban a legtöbben ? csakúgy, mint a korábbi években ? érthetően a szűkös költségvetést mondták, de sokan említették a helyszín kiválasztását és az időegyeztetést is. Gondot jelent az ügyfél adatbázis avulása, továbbá hogy a meghívottak sokszor nem jeleznek vissza, így nehéz az étel és ital, az ajándékok megsaccolása. Bizony ebben az esetben a szervezőnek vagy egy megbízott szakcégnek, (például a PROMO DIREKT-nek) érdemes végighívnia a címzetteket és tudakolnia, eljönnek-e és hányan. A vállalati rendezvényszervezők fölvetettek olyan gondokat is, amelyek indirekt önkritikát jelentettek, például az ?érdektelenség?-et (bizony, előzőleg föl kell mérni, hogy egyáltalán van-e rá igény), továbbá hogy ?saját maguknak kell szervezniük? vagy hogy ?nem ismernek rendezvényszervezőket? (bizony utána kell nézniük különböző szaknévsorokban, internetes portálokon, például a www.eventer.hu portálon 5.700 helyszín és mintegy 1.000 szakcég közül lehet választani?)
Az idei tervekről szólva kétharmaduk mondta azt, hogy lesz nagyobb rendezvényük, 13 % válaszolt nemmel és 16 % még nem tudja. A rendezvények típusa és a meghívottak száma hasonló lesz, mint az előző években,
Közel egyharmaduk (455 cég) közölte, hogy olyan többnapos rendezvényt terveznek, ahol szükséges szállásfoglalás is.
A költségvetési kereteket tekintve a rendezvényt tervező cégek negyede még nem tudja pontosan az összeget (!), a válaszolók megoszlása viszont szinte ugyanolyan, mint tavaly. Elgondolkoztató, hogy a cégek szervező szakemberei 87 %-ának még nincs konkrét elképzelése az idei rendezvénnyel kapcsolatban, mindössze 8 % jelezte, hogy már pontosan tudja, mit is akar? Ez nagy kihívást jelenthet a szakma cégei, illetve szakemberei számára?
Végül is az érdemi válaszolók fele, 1.088 cég közölte, hogy szívesen fogadnának ajánlatot teljes körű vagy részleges tervezésre, illetve lebonyolításra rendezvényszervező cég részéről, s ezt megerősíti, hogy a válaszoló vállalatok több, mint 93 %-ának nincs kizárólagos szerződése szakcéggel. 97 %-uk, vagyis 1050 cég e-mail címet is adott, amelyre el lehet küldeni az ajánlatot!
Szentirmay László rámutatott, hogy a teljes adatbázisban természetesen valamennyi cég részletes adata megtalálható, s azt különböző szempontok alapján lehet szűrni, csoportosítani.
Dobos Ferenc kereskedelmi igazgató hozzátette, az idei kutatás ismét megerősítette, hogy igencsak képlékeny a rendezvényszervezői környezet. Ezek az új információk segítséget nyújtanak a szervezőknek a még érintetlen vagy könnyen elhódítható piacok célirányos felkutatásában és megszerzésében. Egyúttal pedig a konkurenciával szemben piaci előnyhöz juttatják az adatbázist megvásárló rendezvényszervező céget, továbbá kiszámíthatóbbá teszik a stratégiai tervezést és átfogó képet alkotnak a piac egy jelentős szegmenséről.
A rendezvényszervezői adatbázisról szívesen adnak további információt, küldenek gratis mintát az adatbázisról, illetve részletes statisztikát a válaszoló cégekről, illetve a válaszokról - mondta Dobos Ferenc, s rámutatott, hogy amennyiben az érdeklődőknek a most felmért vagy további cégekről más, speciális kérdéseik lennének, e friss adatbázis, vagy akár a megbízó régebbi, elavult ügyféllistája alapján a PROMO DIREKT szívesen vállal cégre szabott, eladás előkészítő, ügyfélakvizíciós piackutatást. A megrendelők megkaphatják azon további ezer érdemi cég tavalyi adatait is, amelyek nem szerepelnek az idei felmérésben.
Szentirmay László emlékeztetett rá, hogy a korábbi felmérések sikere alapján most újult meg a rendezvényszervezői szakma legnagyobb portálja, a www.eventer.hu , amelynek segítségével a szakma és az érdeklődő rendezvényszervező cégek is fontos aktuális információhoz juthatnak. Minden szakmaibeli cég alapadataival ingyen fölkerülhet a portálra, s akik konkrét megrendelést is remélnek, azoknak érdemes külön aloldalt kérniük.
(További érdeklődés: e-mailben: fdobos@promo-direkt.hu vagy telefonon: 479-5064)
Forrás: www.mfor.hu (Menedzser Fórum), Kretív Online, továbbá www.eventer.hu - 2007.02.28.
A felmérésről az Inforádió is beszámolt 2007. márc. 7-én
|