HÍREK->Archívum

Szakmai hírek Kulturális és egyéb hírek Keresés a hírekben

 
Spórolós az idei cégkarácsony: kevesebb vállalat ad partit, terjed az időkorlátos fogyasztás
2006.12.18.

A fényűző estélyektől a jelmezes-bolondos partikig minden szerepel a karácsonyi céges bulik palettáján. Divatba jött a jótékonykodás és a költségtakarékos, időkorláthoz kötött vendéglátás is, ahol a hivatalos záróra után a vendéget terheli a fogyasztása.

Jövő pénteken véget ér a karácsony > a céges partik szempontjából. Az idei december elég vegyesen alakult, a nagy fogadásukat hagyományosan megtartó pénzes nagyvállalatok mellől egyre több kis cég tűnik el a rendezvényszervezők megrendelői közül. A kicsik már régen nem partiznak, legfeljebb egy-egy szűkebb, kizárólag a VIP-ügyfeleknek szóló vacsorára költenek, de a közepes méretű vállalkozások közül is egyre kevesebben szerveznek karácsonyi fogadást.

A Magyar Rendezvényszervezők Szövetségének elnöke, Köves Tamás szerint a szakmában csak büntetőadónak hívott 53 százalékos repiadó miatt egyértelmű a visszaesés a karácsony környéki forgalomban is. A kisebb cégek közül már csak azok adnak partit, amelyeknek a kereskedelmi tevékenységükhöz elengedhetetlen az efféle személyes kapcsolattartás.

A céges rendezvények drágák, ezért fontos, hogy közvetett, de még inkább közvetlen hozadékuk legyen. Többek közt a nagykereskedők, a hotelek, az utazási irodák tipikusan olyan vállalkozások, amelyeknek létszükséglet, hogy kedveskedjenek a partnereiknek a későbbi megrendelések biztosítása érdekében. A több településen működő cégek számára is fontos, hogy évente egyszer összegyűjtsék szétszórtan dolgozó munkatársaikat a csapatépítés és a vállalati egység miatt.

A bankok és a multinacionális cégek minden évben kitesznek magukért. A nagy bevételű és szép haszonnal működő vállalatok számára a céges parti nívója ráadásul jelzésértékű, hiszen a társaság imázsának, jelentőségének közvetítésére hivatott. A rendezvény költségvetésére már a helyszínből lehet következtetni, hiszen az Operaházban, az Iparművészeti vagy a Szépművészeti Múzeumban partit adni vagy kibérelni egy luxusszálloda báltermét, sokszor önmagában annyiba kerül, mint egy középkategóriás étterem különtermében fogadást tartani.

Most a < legmenőbb > a Van Gogh-kiállítás: a tárlatvezetéssel egybekötött buli. A Bourbon Partiszerviz egyik tulajdonosa, Földes József szerint a helyszínen kívül az ételválaszték és a minőség ugyancsak árulkodik a rendezvény áráról: nem mindegy, hogy lazac vagy libatöpörtyű, egyáltalán hányféle étel, ital kerül az asztalokra > vendégenként öttől húszezer forintig lehet a fogyasztást számolni.

Szekula László, a több éttermet is működtető Favorit ügyvezetőjének tapasztalatai szerint az idei trend az időkorlátos fogyasztás. Tavaly még a korlátlan volt az általános, az idén egyre több megrendelő igyekszik az étel és a még drágább ital árán spórolni. Ezt elsősorban a dolgozói összejöveteleknél alkalmazzák, bár az exkluzívabb ügyfélpartikat is egyre többen eleve meghatározott időre hirdetik meg.

A november utolsó napjaiban, de zömmel decemberben kezdődő és karácsony előtt véget érő céges fogadások révén 15-30 százalékkal ugrik meg a partiszervezők forgalma.

A költséghatékonyság azonban még a nagy költekezések idején is egyre fontosabb a megrendelők számára > véli Szabó Hédi, a RagazzArt rendezvényszervező cég ügyvezetője. Kézenfekvő ötlet, hogy ha a helyszínen és az ételen nem akarnak spórolni, kihagyják a borsos árért fellépő nagy sztárokat. Divatba jöttek az úgynevezett témapartik, amikor a cég dolgozói készülnek műsorral vagy közös játékkal, nagyon népszerű, mivel csapatépítő jellege is van.

Az elegáns Bond-partik például már napokkal korábban elkezdődnek, mint maga a rendezvény, hiszen a meghívottaknak közösen kell egy gyilkosságot felderíteniük a különböző helyszíneken hagyott kódok alapján. A receptverseny vagy a csapatokra bízott filmforgatás < legutóbb egy cég partijára kétórás kamerahasználattal hurkareklámot kellett készíteni > ugyancsak olcsó, de sokakat megmozgató, jó hangulatú mulatság. És ami az idei sláger, az egyértelműen a retró, a kornak megfelelő díszletekkel, zenével.

De egyre több cég fordul a kultúra felé is: színházi esttel, koncerttel és az immár virágkorát élő borvacsorával kedveskedve. A leggálánsabb ajándék, amiért a nagy cégek szó szerint versengenek, hogy megvehessenek egy-egy premier előtti előadást.

A vendégek azonban ma már többnyire üres kézzel távoznak: a karácsonyi fogadást kevesen fejelik meg némi külön ajándékkal is < pedig ez régebben általános szokás, elvárás volt. Ha mégis kapnak a meghívottak valamit, az többnyire egy üveg márkás bor vagy egy szál virág.

A milliárdos árbevételű nagyvállalatok fele vásárol karácsonyi ajándékot ügyfeleinek, de a kisebb cégek nagy része is küld meglepetést partnereinek. A Promo Direkt Marketing és Piackutató Kft. ügyvezetője, Szentirmay László elárulta: az ajándékok toplistáján továbbra sem fenyegeti veszély az irodaszerek és írószerek, valamint az italok elsőségét, amelyek még a könyveket is megelőzik.

Visszaesőben van ugyanakkor a divatcikkek, a trikók, a baseballsapkák és a sporteszközök népszerűsége > ezekből az idén kevesebben rendeltek. A 3700 cég megkérdezésével készült felmérés tanúsága szerint az ár nagyon változó: néhány száz forinttól több tízezer forintig terjed az ajándékok ára. Az időnként már a megvesztegetés határát súroló vagy azt át is lépő méregdrága ajándékokat természetesen a partnercégek felső vezetőinek szánják.

Forrás: Népszabadság, Sándor Tünde