A Magyar Rendezvényszervezők Szövetségének elnöke hangsúlyozta, hogy sokat érnek most a kollégák kreatív ötletei, hiszen segítségükkel visszafoghatók a költségek. Szalma Béla szerint szinte biztos, hogy a vállalkozások csökkentik majd állandó dolgozóik számát, és majd csak akkor bővítik, ha megnyernek egy nagyobb munkát. Akiket viszont tartósan foglalkoztatnak, azok képzésére több pénzt, időt, energiát fordítanak.
A MaReSz kiállítás-szervezés és kivitelezés tagozatának vezetője, Tornyai Péter úgy vélekedett: nem állt meg a világ, de lassabban forog, sok rendezvény például kihagy egy évet a válság miatt. Rámutatott: a vállalatok változatos módszerekkel - e-mailek útján, szórólapokkal, hirdetésekkel - próbálják a kiállításokra csábítani itthon a régi és leendő partnereket, vásárlókat. Sokan közülük előremenekülnek, és külföldi vásárokra is elmennek. Tornyai saját cége, a TorTer e-Design Kft. tevékenységi körét bővítette az elmúlt hónapokban: nemcsak külföldön teljesít megbízásokat, hanem például díszletet is készített tévéműsorokhoz. A konferenciákhoz kapcsolódó kiállítások száma is lényegesen apadt, a számítástechnikai vásárok pedig a digitális technológiák terjedése nyomán gyakorlatilag megszűntek Magyarországon, - mondta Tornyai. Úgy vélekedett: a cégek zöme valószínűleg túléli ezt a nehéz időszakot, de lehetőség szerint minél több területen jártas embereket fognak alkalmazni, és várhatóan bővítik a tevékenységi körüket is. A kongresszusszervezők beszállnak például a kiállítás-rendezésbe, és a partiszervizhez, de a résztvevők toborzásához kötődő feladatokat is elvállalják majd.
Nem csak hátrányai vannak azonban a gazdasági krízis okozta visszaesésnek: a piac tisztul. Mérettől függetlenül a minőségi szolgáltatást nyújtó, tapasztalt szakembereket alkalmazó vállalkozások maradnak talpon. A Hungexpónál is érezhető a gazdasági visszaesés hatása. - Volt néhány kiállításunk, amelyet töröltünk, és számos vendégrendezvény is elmaradt - mondta lapunknak Barabás János, a Hungexpo ZRt. vezérigazgatója. Egyre kevesebb a látogató és a kiállító cég, igaz, utóbbi kisebb mértékben csökken, mint az általuk elfoglalt terület nagysága. A szakember, aki az UFI, a kiállítási cégek világszervezetének alelnöke is, úgy véli, nem lesz gyors a gyógyulás. Szerinte a krízis egyfajta bizalmi válságként indult, így a kilábalás útja is a bankok és a cégek egymás közti, illetve a fogyasztókhoz fűződő bizalmának újjáépítésén át vezet. A fővárosi vásárközpontban épp a válság kirobbanása előtt fejeződött be a tulajdonos GL Events-csoport 23 millió eurós beruházása. Felépült a többfunkciós, közel tízezer négyzetméteres G pavilon, két fogadócsarnok, a fedett helyszíneket összekötő passzázs, és korszerűsítették az A, illetve a D pavilont. Barabás János szerint egy ekkora befektetés csak hosszú idő alatt térül meg, és ezt a mostani krízis remélhetőleg nem befolyásolja majd érdemben.
A közelmúltban rendezett Utazás Kiállítás egyik résztvevője meglepve állapította meg, hogy évek óta nem tolongtak annyian a kőbányai vásárváros pavilonjaiban, mint idén. Egy építőipari szakkiállításon pedig megdőlt a kiállítószám-csúcs - üdítő kivételek ezek a piacon, hiszen a rendezvények legtöbbjén drasztikusan visszaesett a kiállítók, vendégek száma, és akadt olyan is, ami évtizedek óta először elmaradt.(Forrás: Népszabadság, 2009.06.18.)
|