HÍREK->Archívum

Szakmai hírek Kulturális és egyéb hírek Keresés a hírekben

 
40 %-kal esik a rendezvénypiac
2009.12.09.

A  Napi Gazdaság részletes anyagában Semsei Rudolf azt mondta, hogy a tavalyi kisebb csökkenés után 2009-ben már élesen érződik a rendezvénypiac visszaesése, sokkal kevesebb nagyszabású esemény szervezésére van igény, ráadásul a megrendelések visszamondása is nagyon gyakori. A Budapest Party Service Kft. ügyvezetője hozzátette: az év végi, ünnepi szezonban azonban a 200 főt meg nem haladó rendezvények esetében még az utolsó 1-2 hétben is befuthatnak megrendelések, így ezeknél most nem érződik a hanyatlás. Az igazán jelentős, 600-800 személyes események száma viszont 2009-ben a korábbiakhoz képest harmadára csökkent. A teljes rendezvénypiac körülbelül 40 százalékkal eshet vissza az év egészét tekintve, és a megrendelők átlagosan 20-25 százalékkal kevesebb forrást szánnak a szervezésre - véli a szakember. A gazdasági válság miatt népszerűbbek az olcsóbb helyszínek és az ingatlanpiaci pangás miatt helyszínt is könnyebb találni. A költségek azonban összességében nemigen csökkentek - nem úgy, mint a profit, például a bérleti költségből az említett okok miatt esetenként alkudni lehet, de a kedvezményt általában érvényesítik a szervezők az ügyfél felé - mondta Semsei. A Budapest Party Service számára az ősz nem alakult rosszul, de a jövőt illetően pesszimista a cégvezető, szerinte 2010 lehet a mélypont. A céges események visszaesésével párhuzamosan a privát alkalmak, jellemzően esküvők szervezésére is kevesebbet költenek a megrendelők, így ebbe az irányba sincs igazán kitörési lehetőség.
    A Gála Eseményszervező Kft. kreatív igazgatója, Angyal Csaba azt fejtette ki, hogy tapasztalataik szerint a cégek 80 százaléka kevesebbet költ év végi rendezvényeire, a költségkeretet sok esetben a létszám csökkentésével ellensúlyozzák vagy elmaradnak az ajándékok. 2008 végén több multinacionális cég zárolta a rendezvényekre szánt keretét; a szervező cégek számára a tavalyi utolsó negyedév és az idei első félév lehetett a legrosszabb időszak. Májustól azonban már a javulás jelei mutatkoztak, folyamatosan nyíltak meg a büdzsék, szeptembertől pedig sok cég próbálja pótolja a hiányosságokat, elsősorban az ügyfélrendezvények terén - állítja Angyal. Tapasztalatai szerint több lett a kis létszámú partnerrendezvény és kevesebb a saját dolgozókra koreografált esemény.
    a Deluxe Rendezvények Kft. ügyvezetője, Németh András szerint kár lenne szépíteni, sajnos a rendezvényipart is elérte a gazdasági mélyrepülés. Az év első felében a cégek kiadásainak csökkentésével a rendezvények száma is jelentősen visszaesett. Most a karácsonyi szezonban a vállalatok ugyan szeretnék megtartani partijaikat, de a tavalyi árakon - ez az áfaemelés miatt a rendezvényszervezőknek kisebb bevételt jelent - vagy többnyire az alatt. Így sok cég a tavalyi elegáns, például múzeumba szervezett rendezvény után 2009-ben csak egy étterembe hívja meg kollégáit, céges partnereit - tette hozzá Németh. A Gála úgy érzékeli, hogy a multinacionális cégek megrendeléseinek száma visszatért a 2008 előtti szintre, de a rendezvényekre szánt keret 20-25 százalékkal alacsonyabb a korábbinál. Az étel minősége és mennyisége, a helyszín egyedisége még mindig fontos, viszont dekorációra, alkalomra koreografált produkciókra, nagyszínpadi előadásokra alig költenek. Ezzel szemben erősödött a kisebb és alternatív programok iránti igény. 2009-ben több új helyszín is megjelent az ajánlatokban, - emelte ki az újdonságokat Angyal Csaba. (Forrás: Napi gazdaság, 2009.12.03.)