A gazdasági nehézségek érzékenyen érintették az év végi prémiumot is. Csupán a cégek 36 %-ánál kaptak a munkatársak prémiumot, bár ez korábban 67 % volt. Az egyharmad csökkenés egyértelműen a gazdasági válság rovására írható.
A cégek hetedénél 2009-ben a korábbi gyakorlattól eltérve nem kaptak céges ajándékot sem a dolgozók. A válság sok esetben a cégektől a dolgozóknak hagyományosan juttatott szaloncukrot is „megette”. A cégek háromtizede szokta így jutalmazni dolgozóit az ünnepek előtt, több mint egyharmaduk azonban ezúttal nem tudta ezt a juttatást sem biztosítani.
Ahol futotta 2009-ben karácsonyi partira, ott minden második cég jellemzően a megszokott munkakörnyezeten kívül, például egy étteremben vagy szállodában rendezte ezt. Közel ugyanennyien (42 százalék) azonban a cég irodáit vagy telephelyét részesítették előnyben. Csak pár jobban menő cégnél fordult elő, hogy közösen elutaztak valahová (pl. síelni), esetleg egy munkatárs házában gyűltek össze, vagy, ha a cég mérete megkívánta, színházban vagy sportcsarnokban rendezték meg az eseményt.
A karácsonyi ünnepség kifejezetten a jelenlegi alkalmazottaknak szóló belső céges alkalom, csupán minden hatodik-hetedik cégnél nyilatkoztak úgy, hogy a jelenlegi munkatársakon kívül szívesen látták a munkatársak partnerét vagy az üzletfeleket, esetleg a korábbi dolgozókat. Ezt a bensőséges hangulatot erősíti, hogy csupán minden tízedik cégnél adták ki rendezvényszervező cégnek az esemény lebonyolítását, azért többnyire a munkatársak egy csoportja felel.
Maga az ünnepség egyébként a legtöbb helyen (a cégek 80 százaléka) nem hosszabb, mint 6 órás volt, de nagyon ritkán egy óránál kevesebb időt vett csak igénybe. Karácsonykor az üzletfelek, partnerek is küldenek egymásnak ajándékot, üdvözlőlapot és kellemes ünnepeket, valamint sikerekben gazdag új évet kívánnak egymásnak. A cégek több mint fele (52 %) élt korábban ezzel a gyakorlattal, ezúttal azonban a cégek egymás közti ajándékozása is visszafogottabb volt. A cégek kicsit több, mint egyharmada adott vagy küldött decemberben karácsonyi ajándékot az üzletfeleknek, partnereknek és minden hatodik cég lemondott erről, bár korábban szokott ilyet csinálni.
Akik megtehetik, a legtöbb esetben (80 %) kisebb értékű ajándékot küldtek a legfontosabb üzleti partnereiknek, például bort (ez igen népszerűnek bizonyult 2009-ben), csokit, tollat, naptárat, esetleg, ha a termékportfóliójuk olyan, akkor saját terméket. Ezt követi hattizedük esetében a postai üdvözlőlap, de egyre inkább teret hódítanak az elektronikus jókívánságok is (28 %). Egyelőre minden huszadik cég ajánlott fel jótékony célra valamekkora összeget, és értesítette erről az ügyfeleit. (Forrás: FigyelőNet, (fn.hu) 2009.12.23. ---
http://www.fn.hu/uzlet/20091222/mar_ceges_karacsonyi_partira_sem/ )