A PROMO DIREKT idei felmérésében is azt vizsgálta, hogy a félmilliárdnál nagyobb árbevételű 12 ezer cég egynegyedénél milyen célcsoportoknak, milyen rendezvényeket: kongresszust, konferenciát, kiállítást, bemutatót, ügyféltalálkozót, promóciós rendezvényt, tréningeket, partyt szerveztek, illetve szerveznek az idén, méghozzá milyen költségvetéssel és kivel. Az idén is csak olyan vállalatokat kerestek meg, amelyet az elmúlt években nem vizsgáltak telemarketinges felmérésükkel.
Szentirmay László, a piackutató ügyvezetője rámutatott, hogy az idén a cégek nem egész felét (45 %) tekinthetjük a rendezvényes szakma szempontjából „érdemi” cégnek, vagyis amelyek tavaly, tavalyelőtt voltak érdekeltek vagy az idén terveznek valamilyen rendezvényt, esetleg fogadnak ajánlatot. Ez az arány tavaly 58 %, a korábbi években pedig 65 % volt.
Az 1.386 érdemi cég 35 %-a budapesti, további 11 %-a pest-megyei, további 54 % pedig más megyékben található. Az alapadatok lekérdezésénél a tavalyinál kicsit többen: 93 % adta meg központi e-mail címét és 85 % weboldalának nevét, ami a cégek jobb megismerésénél elengedhetetlen. A rendezvényiparban érdekelt közel 1.400 meginterjúvolt vállalat rendezvényfelelősei közül 816 jelezte, hogy szívesen fogadna ajánlatot rendezvényhelyszín: például hotel, panzió, étterem, vagy a nagyobb rendezvényeknél kulturális és sportcsarnokok, múzeumok stb. részéről, illetve teljes körű vagy speciális rendezvényszervező szakcégektől.
Különösen érzékenyen érintette tavaly a válság a szállást nyújtó hoteleket és panziókat, amelyek bevételének egyharmada származik az üzleti turizmusból. Felméréseink szerint korábban a rendezvényt tervezők több mint egyharmada mondta, hogy szükséges a szállásfoglalás, most alig több mint egynegyedük, az idén már „csak” 24 %-uk. Így a magán személyek megszerzéséhez hasonlóan a céges szállóvendégekért is igen nagy harcra lehet számítani. 2008-ban például még 490 vállalat, tavaly már csak 260, most pedig mindössze 160 rendezvényese jelezte, hogy többnapos programot terveznek és szállást is kérnek. A rendezvényfelelősök nyitottságát bizonyítja, hogy az ajánlatot szívesen fogadó 816 cégből (2 kivételével) mindenki megadta közvetlen e-mail címét is, amelyre legálisan lehet ajánlatot küldeni és ez nem jelent törvényellenes spamelést!
A tavalyihoz hasonlóan az idén is az derült ki, hogy a vállaltok több mint 90 %-ának nincs elkötelezett partnere. Vagyis bármennyire is fontosak a személyes kapcsolatok, de a cégek nyitottak, és – mivel a megszorítások miatt csökkennek a rendezvényes költségvetések - egyre jobban megnézik, hogy milyen helyszínen és kivel bonyolítják le az eseményt. A rendezvények fajtáját tekintve 40 % tervez valamilyen fogadást, partyt, vacsorát, 19 %-uk kiállítást, bemutatót, 16 %-uk ügyfél- vagy vevőtalálkozót, promóciós rendezvényt – e területek aránya hasonló a korábbi évek arányához. A korábbi évek nagy fellendülése után a tavalyhoz hasonlóan csak 11 % lesz a tréningek, továbbképzések csapatépítések aránya, és a tavalyi 15 %-ról 10 %-ra csökken a konferenciák, kongresszusok aránya.
A költségvetést vizsgáló kérdésre a cégek fele tudott konkrét összeget mondani, egyharmaduk még nem tudja pontosan.(Tavaly pont fordítva, 32 % saccolta meg az összeget és 51 % hezitált.) A konkrét összegek említése jelezte, hogy még a megtartandó rendezvények büdzséje is kisebb lesz: tavaly közel a felük (47 %), az idén viszont már 2/3-uk (65 %) mondta, hogy egymillió forint alatt költenek, (45 % 500 ezer Ft-nál kevesebbet). A cégek több mint 1/3-a viszont egymilliónál többet költ, s 9 % több mint 5 milliót.
A nagyobb rendezvényeken a konkrét programok még csak most körvonalazódnak, persze azért következtetni lehet a tavalyi szereplőkből is. A rendezvényeket főleg a hagyományos produkciók színesítették: így zenei programok az operától, a musicaleken keresztül a popzenéig. Tavaly is nagy sikert arattak az ismert nevek: például az Adagio trió, Tátrai Tibor, vagy a megasztárosok közül Tóth Vera és Gabi. Sok rendezvényen neves humoristák biztosítják a jó hangulatot: az Irigy hónaljmirigy, Maksa Zoltán, s mind többen hívták meg az új műfaj, a stand-up comedy, így a Duma Színházak képviselőit. De sokhelyütt volt bűvész, gyakran táncbemutatók: néptáncosok, hastáncosok, karibi show és persze a pénzesebb cégeknél nem maradhatott el a lézer show és a tűzijáték. Népszerűek az autó-, limuzin-, gokart- vagy épp kamionos bemutatók, a gyerekeknek pedig a légvárak, ugráló eszközök és még a kisállat-simogató programok is.
A korábbi években a szakemberek még gyakran a különböző telefonkönyvekben, szaknévsorokban próbáltak utána nézni, hogy kit is lenne érdemes megkeresni, mint tervezett rendezvényük helyszínét vagy szolgáltatóját. Napjainkban azonban természetes, hogy az interneten pár perc alatt kaphatják meg a választ, méghozzá sokkal részletesebb információval. A legnagyobb ilyen internetes rendezvényszervezői portál a PROMO DIREKT által üzemeltetett www.eventer.hu, ahol közel 8 ezer helyszín valamint egyéb szolgáltató található (6 ezer hotel, panzió, étterem és más helyszín, továbbá 2 ezer teljes körű rendezvényszervező vagy catering, technikai, szállítási, személyzeti, produkciós stb. cég). Segítségével a szolgáltatók és az érdeklődő felhasználók is fontos aktuális információhoz juthatnak a legújabb szakmai hírekről, kiállításokról, rendezvényekről. A rendezvényszervező vállalatok egyrészt pontosabb képet kaphatnak a szakmáról, konkurenseikről (az aloldalak, - mintegy tömör honlapok - sokat elárulnak a szolgáltatásokról, a referenciákról, a stílusról), másrészt találhatnak olyan új partnereket, akikkel együttműködve még színvonalasabb szolgáltatást tudnak nyújtani. A felhasználók pedig gyorsan tudnak válogatni a helyszínek és a teljes körű vagy speciális szolgáltatást kínálók között.
A PROMO DIREKT, mint adatbázis marketing szakcég egyúttal vállalja a különböző nagyobb rendezvények résztvevőinek előzetes megkeresését, hogy pontosabban meg lehessen határozni, hány főre lehet számítani, hány személyre kell ételt, italt vagy ajándékot rendelni. Ez egyúttal jól szolgálja a cégek adatbázisának ellenőrzését, frissítését, kiegészítését.
A PROMO DIREKT mintegy 5 ezer (!) érdemi nagyvállalat részletes rendezvényes adataival rendelkezik, (4.300 e-mail címmel), s közülük 2.500 fogad rendezvényhelyszínre vagy lebonyolításra ajánlatot engedélyezett e-mail címére. S ez igen jól reprezentálja a mintegy 12 ezer félmilliárdnál nagyobb éves árbevételű nagyvállalati szegmenst.
Az országos felmérésről és a rendezvényes adatbázisokról további információt (mintát és statisztikát) kaphatnak e-mailben: szentirmay@promo-direkt.hu vagy a 1/235-0317-es telefonon. (Forrás: BTL.hu, 2010.03.02.) |