HÍREK->Archívum

Szakmai hírek Kulturális és egyéb hírek Keresés a hírekben

 
Kaszáltak a szervezők a 2006-os sztárjárással, de jövőre nehezebb helyzetben lesz a hazai koncertpia
2006.10.06.

A koncertszezonban harmincnál is több világklasszist hallhattunk élőben, az év végéig már egyedüli nagy dobásként Bryan Adams november 23-ai arénabeli fellépését lehet kiemelni. Az idei év erős volt, a jövőt illetően mégsem annyira bizakodóak a piaci szereplők. Egy azonban biztos, Budapest marad az európai turnéállomások között, a sztárdömpingre 2006-ban is lehet számítani, az nem biztos mennyire lesz sűrű a naptár.

Az egész európai koncertpiacon visszafogott az év hátralevő része, a nemrég elindult turnék csak 2007-ben jutnak el Magyarországra, de decemberre még próbál koncertet szervezni a Multimedia Concerts (MuCo) Kft.>mondta lapunknak Hegedűs László. A MuCo ügyvezető igazgatója szerint kiemelkedően jó évet tudhatnak maguk mögött, a legnagyobb hazai koncertszervező cég forgalma augusztus végéig 2,1 milliárd forint volt, ami abszolút rekord.

Az elmúlt években 20- 30 százalékkal volt alacsonyabb a forgalom. 2005-ben a cég 1,8 milliárd forintos forgalmat könyvelhetett el, tehát még nem érte el a plafont a koncertpiac, fejlődő tendenciát mutat. A MuCo 14 hazai és fél tucat szomszédos országban rendezett bulijára mintegy 220 ezer jegy fogyott, amiből százezer vásárlót Robbie Williams és a Depeche Mode hozott.

Hegedűs szerint a piac májusban és júniusban nagyon túlterhelt volt, ezért 50 százalékos látogatottsággal ment a koncertek egy része, szinte kétnaponta jött egy sztár. Vannak olyan nagy idolok is, mint például Madonna vagy a Rolling Stones, akik annyira költségesek, hogy nem érdemes őket elhozni, mert koncertjeikkel három-négy hónapra leblokkolnák a piacot. Inkább több világsztárt kell meginvitálni és akkor a különböző stílusok és ízlések érvényesülhetnek és a fizetőképes kereslet több irányból jelentkezhet.

Hegedűs kiemelte: tőlünk nyugatabbra, Svájcban, Ausztriában, Belgiumban, Németországban a statisztikák szerint, még mindig húszszor annyit költenek szórakozásra az emberek, mint nálunk. Ugyanakkor az átlagos életszínvonalon élő magyar közönség életszínvonala harmada, negyede a nyugatiakénak, így valójában ötször annyit engedhetne meg magának, mint amennyit koncertekre, mozira vagy színházra költ. Hegedűs bízik benne többet áldozunk majd a szórakozásra.

A ShowTime Budapest Kft. ügyvezető igazgatója, Brády Márton ugyancsak arról számolt be, hogy remek eredménnyel, 1,5 milliárdos árbevétellel zárhatják az évet, ami 300 millióval jobb eredmény a 2005-ösnél. Brády szerint arra is van esély, hogy az év végi produkcióikkal még a 2004-es árbevételüket is túlszárnyalják.

Brády úgy látja, tavaly zsúfoltabb volt a koncertnaptár, idén a promóterek odafigyeltek arra, hogy foci vb idején ne legyenek nagy fellépések. A ShowTime egyik legsikeresebb rendezvénye idén Eros Ramazzotti bulija volt, várakozáson felül sikerül Chris Rea búcsú fellépése és a legnagyobb dobás természetesen Eric Clapton koncertje volt> sorolta az ügyvezető igazgató.

Brády a jövő évet már nem látja annyira derűlátóan, ugyanis a koncertpiacot érintő adó- és járulékterhek, a forint romlása, a magas rendezési és reklámköltségek miatt elkerülhetetlen, hogy dráguljanak a jegyek. Szerinte kevésbé lesz vonzó a hazai piac a világsztároknak, ugyanis egy művész a nyereségből is részesedik, a húsz százalékos ÁFA miatt pedig lehet, hogy egy budapesti állomás helyett inkább plusz egy németországi nagykoncertre fog rábólintani. Az emberek szórakozásra költhető pénze is csökkenni fog, csak egy szűk réteg engedhet majd meg magának több nagy koncertet havonta. A jövő évi kínálat összeállítása Brády szerint ezért nagy rizikóvállalással jár.

A koncertpiaccal ellentétben a fesztiválpiacon nem beszélhetünk kiemelkedő forgalomnövekedésről, inkább a stagnálás a jellemző - mondta lapunknak Gerendai Károly. A legnagyobb hazai fesztiválszervező cég, a Sziget Iroda ügyvezető igazgatója szerint a Sziget látogatottsága idén hasonlóan alakult, mint tavaly. A többi fesztivál talán kissé megsínylette, hogy a szólókoncertekből nagy volt a kínálat.

A Sziget, a VOLT Fesztivál és a Budapest Parádé Bónusz mégis nyereséges volt, a Sziget Iroda 100 milliós profittal zárja az évet. Az idei siker nem a látogatottság bővülésének, hanem a jegyárak növekedésének volt köszönhető. A jegyárak a szórakoztatóipar minden területén lassan már elérik az uniós szintet, de a fesztiválok belépőinél még jelentős az elmaradás az uniós átlagtól, de az ÁFA emelés miatt jövőre mindenképp drágulás várható.

Gerendai szerint jövőre a szórakoztató iparban mindenkinek számolnia kell azzal, hogy keresletcsökkenés lesz, mivel az emberek, a gazdasági helyzet miatt, várhatóan kevesebbet költenek majd szórakozásra. A Sziget esetében nem biztos hogy visszaesés lesz, hiszen a nyugat-európai piacban van még van annyi potenciál, hogy ellensúlyozni lehessen a hazai visszaesést.

A közeljövőben döntik el, hogy milyen mértékben, de Gerendai szerint mindenképpen erősíteni kell a programon, ugyanis az uniós fesztiválok is kiváló kínálatot nyújtanak, és ők a Sziget igazi versenytársai, velük kell megküzdeni a nemzetközi látogatókért.

Idén a programokra és az infrastruktúra fejlesztésére 400 millió forinttal többet költöttek, mint tavaly, a 2006-os Sziget költségvetése 2,25 milliárd forint volt. A sztár gázsik ráadásul elszabadultak az elmúlt években, a felkapott csapatok akár a dupláját is elkérik, mint két éve. Ez részint annak köszönhető, hogy egymásra ígérnek az európai fesztiválszervezők. Persze az még nem azt jelenti, hogy a hazai közönségnek ugyanaz a sztár, mint nyugaton. Gerendai szerint a hazai fesztiválpiac elérte a plafont, nem tud eltartani több nagyszabású rendezvényt.

Forrás: Népszava, Herczeg Dóra