HÍREK->Archívum

Szakmai hírek Kulturális és egyéb hírek Keresés a hírekben

 
2009-ben 30 %-kal kevesebb rendezvény várható
2009.02.27.

A hetedik éve rendezvényes kutatásokat folytató PROMO DIREKT az idei felmérésben is azt vizsgálta, hogy a félmilliárdnál nagyobb árbevételű 12 ezer cég egynegyedénél milyen célcsoportoknak, milyen rendezvényeket szerveztek, illetve terveznek az 2009-ben, milyen költségvetéssel és kivel. 2009-ben is csak olyan vállalatokat kerestek meg, amelyet az elmúlt években nem vizsgáltak telemarketinges felmérésükkel. 2009-ben a cégek alig több mint felét (52 %) tekinthetjük a rendezvényes szakma szempontjából „érdemi” cégnek, vagyis amelyek tavaly, tavalyelõtt voltak érdekeltek vagy az 2009-ben terveznek valamilyen rendezvényt. Ez az arány tavaly 58 %, a korábbi években pedig 65 % volt. Az 1.600 érdemi cég 42 %-a budapesti, további 12 %-a pest-megyei, ami megegyezik a nagyvállalatok területi arányával, további 46 % pedig más megyékben található. Az alapadatok lekérdezésénél a tavalyihoz hasonlóan 91 % adta meg központi e-mail címét és 82 % weboldalának nevét, ami a cégek jobb megismerésénél elengedhetetlen. Ugyanakkor a rendezvényt tervező ezer vállalat rendezvényfelelősei közül 850 jelezte, hogy szívesen fogadna ajánlatot rendezvényhelyszín: például hotel, panzió, étterem, vagy a nagyobb rendezvényeknél kulturális és sportcsarnokok, múzeumok stb. részéről, illetve teljes körű vagy speciális rendezvényszervező szakcégektől.

Különösen érzékenyen érinti a válság a szállást nyújtó hoteleket és panziókat, hiszen míg korábban a cégek több mint egyharmada mondta, hogy szükséges a szállásfoglalás, most alig több mint egynegyedük. Így a magánszemélyek megszerzéséhez hasonlóan a céges szállóvendégekért is igen nagy harcra lehet számítani. Tavaly például 490 vállalat, az 2009-ben már csak 260 rendezvényese jelezte, hogy többnapos programot terveznek és szállást is kérnek. A rendezvényfelelõsök nyitottságát bizonyítja, hogy az ajánlatot szívesen fogadó 850 cégbõl szinte kivétel nélkül mindenki (97 %) megadta közvetlen e-mail címét is, amelyre legálisan lehet ajánlatot küldeni és ez nem jelent törvényellenes spamelést!
A tavalyihoz hasonlóan 2009-ben is az derült ki, hogy a vállaltok 90 %-ának nincs elkötelezett partnere. Vagyis nyitottak, de – mivel a megszorítások miatt csökkennek a rendezvényes költségvetések - egyre jobban megnézik, hogy milyen helyszínen és kivel bonyolítják le az eseményt. A rendezvények fajtáját tekintve több mint a felük tervez valamilyen fogadást, partyt, vacsorát, 17 %-uk kiállítást, bemutatót, 15 %-uk ügyfél- vagy vevõtalálkozót, promóciós rendezvényt – e területek alig pár százalékkal maradnak csak el a korábbi évek arányától. Lényegesen csökkennek viszont a tréningek, továbbképzések (11 %) és különösen a konferenciák, kongresszusok aránya (5 % említette csak).
A költségvetést vizsgáló kérdésre a cégek fele azt mondta, hogy még nem tudja pontosan, s egyharmaduk tudott konkrét összeget mondani. (Tavaly ez utóbbi közel 40 % volt.) A pontos összeget mondók közel fele egymillió forint alatti összeget jelzett: 38 %-a 500 ezer Ft-nál kevesebbet és 10 % fél- és egymillió közötti összeget (az 500 ezer alattiak aránya tavaly 28 % volt). A cégek több mint fele viszont egymilliónál többet költ, s ebbõl 13 % több mint 5 milliót.
A nagyobb rendezvényeken a konkrét programok még csak most körvonalazódnak, persze azért következtetni lehet a tavalyi szereplõkbõl is. A rendezvényeket a hagyományos produkciók színesítették: így zenei programok az operától, a musicaleken keresztül a popzenéig, tavaly is domináltak a jól bevált, ismert nevek: az idõsebb generációból Koncz Zsuzsa, Charlie, Tátrai Tibor, Aradszky László, Csepregi Éva, az Edda, az újabbak közül pedig a Cotton Club Singers, vagy a megasztárosok: Tóth Vera, Palcsó Tamás. Sok programon neves humoristák biztosítják a jó hangulatot: az Irígy hónaljmirigy, a Bagi-Nacsa duó, Maksa Zoltán, Forgács Gábor és a nálunk viszonylag új mûfaj, a stand-up comedy képviselõi. De volt bűvész, jósnõ, grafológus, karikaturista, gyakran táncbemutatók: néptáncosok, hastáncosok, karibi és brazil show, rsg-táncbemutatók és persze a jobban eleresztett cégeknél lézer show vagy tűzijáték, s még hőlégballon vagy repülõbemutató is. Népszerűek az autó-, limuzin-, gokart- vagy motorbemutatók és az egyik pénzügyi cégnél a világhírű matematikai találmányt, a Gömböcöt is bemutatták...
A PROMO DIREKT, mint adatbázis marketing szakcég egyúttal vállalja a különbözõ nagyobb rendezvények résztvevõinek elõzetes megkeresését, hogy pontosabban meg lehessen határozni, hány fõre lehet számítani, hány személyre kell ételt, italt vagy ajándékot rendelni. Ez egyúttal jól szolgálja a cégek adatbázisának ellenõrzését, frissítését, kiegészítését. A PROMO DIREKT mintegy 4 ezer érdemi cég részletes rendezvényes adataival rendelkezik, (3.500 e-mail címmel), s közülük 2.100 fogad rendezvényhelyszínre vagy lebonyolításra ajánlatot (2 ezer engedélyezett e-mail címre). S ez igen jól reprezentálja a mintegy 12 ezer félmilliárdnál nagyobb éves árbevételű nagyvállalati szegmenst. (Forrás: MTI, BTL-online, FigyelőNet, 2009.02.24-26.)